Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.07.2011 21:55 - БЪЛГАРСКИТЕ КОРАБИ от близкото ни минало
Автор: golden Категория: История   
Прочетен: 4239 Коментари: 4 Гласове:
13

Последна промяна: 26.02.2014 15:25


                         ДУНАВСКИ ПЪТНИЧЕСКИ КОРАБИ

   Първите български речни кораби, поръчани от царското семейство.

Гордостта на царство България - НАЙ-МОДЕРНИТЕ ПЪТНИЧЕСКИ КОРАБИ НА РЕКА ДУНАВ

image

Историята помни как НИЕ БЪЛГАРИТЕ имахме речен транспорт през 20-и век и как хората се придвижваха по най-лесния начин от селата до градовете. защото държавата мислеше за тях!

През 1940-1941 г. в корабостроителницата на ДДСГ в Будапеща се строят за БРП три еднотипни модерни товаро-пътнически кораба. Това са "Цар Борис III","Царица Йоана" и "Княз Симеон". Трите кораба нямат конструктивни различия.почти еднаква дължина и ширина, побират по хиляда пътника,поемат по 140 тона товар и се обслужват от по 40 души екипаж. Имат ресторанти,салони,каюти за спане и др. Различават се освен по имената и по рамките на прозорците-син,зелен и оранжев.

Първият от корабите - "Цар Борис III", пристига в Русе на 19 май 1941 година и на 22 май се вдига българското знаме.През август и септември същата година пристигат съответно корабите "Царица Йоана" и "Княз Симеон". С тях и с второкласните кораби се поддържа разписанието на пътническото корабоплаване между Видин и Силистра.След връщането на Южна Добруджа към България през септември 1940 г. дължината на българския дунавски бряг нараства от 395 на 471 км.

Пристигането на корабите,които с право се считат за най-хубавите и най-модерните на Дунав, се превръща в голям празник не само за българските речнофлотци, но и за населението от дунавското крайбрежие. Мало и голямо идва по пристанищата ,за да се порадва на белите красиви кораби.

Трите кораба са : "Г.Димитров", "Д.Благоев" и "Ал.Стамболийски".
- са били собственост на царското семейство...

Корабът "Д.Благоев" през войната е потъвал малко над Оряхово поразен от мина.
След един голям ремонт около 1950 - 55год е изгорял напълно и в последствие възстановен...
На понтона във Видин около 1970 г. пък го блъсва сръбски конвой и му нанася големи щети, но пак е възстановен.

През войната са били ползвани и трите кораба - за военополеви болници....
Последно по линията Русе - Видин работи корабът "Г.Димитров".
Другите два - Ал.Стамболийски и Д.Благоев превозваха екскурзиянти в горния Дунав - до Виена - с български туристи до към 1973 - 1975 год. Около 1975 - 1980 год. "Д.Благоев" е бил на вързала, извън експлоатация на понтона в Тутракан и е бил превърнат в ресторант - хотел.
Някъде по същото време "Г.Димитров" бил откаран във Видин и предаден на граничните военни, а 1983 - ноември изгаря в голям пожар като база на военните....няма сведения за жертви и последствия...

Тия кораби са били лицето и историята на БРП (българско речно плаване) и най-важното - истинската реклама на едно преуспяващо предприятие.
Хората разказват, как всяко лято са се организирали екскурзии на ученици от Русе до Видин и обратно.....или как Йосиф Цанков (композитора) ежегодно си е запазвал поне за месец президентския апартамент (тогава не президентски, но единствения) в първа класа и е събирал емоции за творчеството си....
Било е наистина романтично време...което за съжаление вече няма да се върне..
....

http://www.pan.bg/view_article-1-4090-BSP-Bylgarskite-VVS-sa-v-kolaps-ministyryt-zashto-krie.htm
l



Гласувай:
13


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. tutankhamon661 - golden
14.07.2011 22:16
А днес какво имаме?
Дори самолетите се движат по шосе за коли.
Трагедия!
цитирай
2. dalida - Българско речно плаване
15.07.2011 14:58
Днес "Параходство българско речно плаване" е сред най- авторитетните и с утвърдена позиция превозвачи на дунавския транспортен пазар, като обслужва товарооборота на крайдунавските страни и транзита между Западна и Източна Европа, от Сулина и Констанца на Черно море до Майнц на река Рейн.

източник: http://www.brp.bg/
цитирай
3. babaelenica - И на мен са разказвали за тези ученически екскурзии :))
15.07.2011 21:26
Било е неописуемо преживяване - да пътуваш с кораб и да спиш на открито, на палубата.
:))))
цитирай
4. krumbelosvet - Имах късмета да пътувам до Виена и обратно
13.06.2016 08:57
с един от тези кораби, около 1980г. Нещо повече. В корабният ресторант и в нощния бар работеше още сервитьор, който е обслужвал цар Борис. Няма да го забравя. Той ни сервираше приветливо и с уважение като на царски особи. Безкористно, защото нямахме пари за бакшиш.
Особено съм запомнил един случай. Бяхме си взели от Будапеща Токайско вино. В момента, в който се готвехме да си сипем в обикновени чаши, чухме ужасения вик "Не! Това вино се пие в други чаши". И ни донесе някакъв царски сервиз. Човечен, приветлив, културен, и то с нас, младежи без особени светски навици.
Вече 36 години помня с възхищение тоя обиновен човек с "никаква" професия! Всеки може да бъде велик с човечност! Дай Боже да се случва по-често!
При тоя курс две семейства останаха във Виена - избягаха толкова удобно от България! Ние се завърнахме. И сервитьорът се завърна.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031